1. Om Köpvillkoren
1.1 Dessa Köpvillkor gäller alla köp som du gör från tradecycle.se. Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp hos oss.
1.2 Avtalet ingås med:
TradeCycle Nordic AB
Org.nr: 559489-8578
Postadress: Bruksgatan 4, 267 76 Ekeby
E-post: kundservice@tradecycle.se
2. Beställningar
För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Tradecycle ingår endast avtal med kunder som är över 18 år (myndig) alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande.
3. Bekräftelse av beställning
När du har slutfört ditt köp på Tradecycle får du en automatisk orderbekräftelse via e-post som bekräftar ditt köp och att ett avtal har ingåtts. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.
4. Priser och information
4.1 De priser som gäller för ditt köp anges i samband med din beställning. Alla priser inkluderar gällande mervärdesskatt. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
4.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges på Tradecycle.se är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.
4.3 På Tradecycle strävar vi alltid efter att presentera produkternas egenskaper och utseende så verklighetstroget som möjligt. Alla bilder på Tradecycle.se som visar en produkts utseende kan dock inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen.
5. Betalning
5.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör, Klarna Bank AB (publ), erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Tradecycle.se samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.
5.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör, Klarna Bank AB (publ).
Kortbetalning
5.3 Tradecycle erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Klarna Bank AB (publ). Klarna Bank AB (publ) är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Tradecycle accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt hos Klarna Bank AB (publ) och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Tradecycle. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Faktura
5.4 Vid betalning via faktura samarbetar Tradecycle med Klarna Bank AB (publ). För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
5.5 Vid faktura tillkommer en avgift på 29 kr per faktura. Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 4,5% per månad.
5.6 Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. I de fall betalning inte inkommit till Klarna Bank AB (publ) senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av återstående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren.
5.7 Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 21,90%. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Klarna Bank AB (publ) kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 21,90% ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 48,43%.
5.8 Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso. Företagsfaktura
5.9 Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
5.10 Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Delbetalning
5.11 Tradecycle kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Klarna Bank AB (publ). Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
3 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 195 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
6 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 295 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
12 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
18 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
24 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
36 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
48 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
60 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
5.12 Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98%.
Swish
5.13 Tradecycle erbjuder betalning via Swish. Du genomför ditt köp med Swish enligt följande: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsättet Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt BankID installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.
6. Frakt och leverans
Leveransalternativ
6.1 Vid beställning hos Tradecycle levereras dina varor hem till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Undantag är mindre varor som kan levereras till utlämningsställe. För vissa beställningar erbjuder vi även möjligheten att själv hämta din order på lagret. Om alternativet inte visas i kassan, kan vi tyvärr inte erbjuda tjänsten för ditt postnummer och vald produkt.
6.2 I vissa fall kan frakt- och tillvalstjänster erbjudas efter att du genomfört ditt köp. Om sådana tillvalstjänster finns kommer dessa att presenteras för dig på tacksidan efter genomfört köp och du väljer själv om du vill avtala separat om sådana tilläggstjänster. Om inga tillvalstjänster visas, kan vi tyvärr inte erbjuda dessa för ditt postnummer och valda produkter.
6.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans. Det kan innebära att orderns leveranstid motsvarar den produkt vars leveranstid är längst. Fraktkostnad
6.4 När du handlar hos oss tillkommer som utgångspunkt en fraktavgift, om annat inte framgår på Tradecycle.se. Hur stor fraktavgiften är baserar på produkternas vikt, storlek och om de levereras hem eller till utlämningsställe. Fraktavgiften täcker hela ordern, oavsett om produkterna levereras vid olika tillfällen. Vid felaktigt angivna kontaktuppgifter kan eventuella kostnader tillkomma. Vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att justera dina felaktiga kontaktuppgifter.
Leveranstid
6.5 Den förväntade leveranstiden anges på produktsidan och i orderbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Tradecycle.se är preliminär och beräknas från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar som anges på Tradecycle.se och i din orderbekräftelse. Skulle leveranstiden för din beställning ändras kommer vi så fort som möjligt informera dig på orderstatus-sidan eller via e-post eller telefon. Ej uthämtade paket
6.6 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Din beställning förvaras normalt i 5 dagar på terminal och 7 dagar hos ombud. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet. Information om våra returkostnader hittar du under 9.9 Returfrakt.
6.7 Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en returavgift som motsvarar den extra fraktkostnaden. Våra transportbolag gör alltid 2 kostnadsfria utkörningsförsök innan sändningen går i retur. Information om våra returkostnader hittar du under 9.10 Returfrakt.
7. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor
7.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.
7.2 Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.
8. Särskilt för varor med digitala delar
8.1 Vissa av de produkter som säljs på Tradecycle kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, till exempel en app eller en mjukvara.
8.2 I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett. Det kan till exempel vara fallet om produkten är avsedd att användas tillsammans med en applikation eller en specifik mjukvara. I så fall gäller vad som sägs i detta stycke.
8.3 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster så får du information om det vid produktbeskrivningen. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.
8.4 Vi kommer informera dig om och tillhandahålla säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar i enlighet med vad som krävs enligt tillämplig lag. Om du har köpt en produkt som har ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som en engångsförsäljning så gäller vår skyldighet att tillhandahålla uppdateringar under den tid som du som konsument med fog kan förutsätta uppdateringar.
8.5 Om du har köpt en produkt som har ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som en löpande tjänst (till exempel prenumeration eller där tjänsten gäller tills vidare) gäller vår skyldighet under tre år efter det att produkten med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.
8.6 Om du har installerat de uppdateringar som har tillhandahållits men det ändå uppkommer ett fel på produkten till följd av bristande uppdateringar, så ansvarar vi för felet. Det gäller dock inte om du har underlåtit att installera de uppdateringar som tillhandahålls och du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga och konsekvenser av bristande installation och den bristande installationen inte beror på anvisningarna för installationen.
9. Ångerrätt och öppet köp
9.1 Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Tradecycle.
9.2 Avbokning av ej redan hanterade beställningar är kostnadsfritt. Är ordern hanterad har Tradecycle tyvärr inte möjlighet att avbryta leveransen, varpå en returkostnad tillkommer.
Undantag för vissa produkter
9.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller: produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig som kund, såsom handdukar och täcken produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla, såsom blommor och växter.
9.4 När du använder din lagstadgade ångerrätt har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.
9.5 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.
9.6 Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar, förutsatt att produkten är oanvänd, omonterad, i ursprungligt skick och i obruten originalförpackning. Hur du ångrar ditt köp och använder din rätt till öppet köp
9.7 Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 365 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Önskar du nyttja ångerrätten ska detta meddelas till Tradecycle innan ångerfristen på 14 dagar löpt ut via e-post per kundservicetradecycle.se. Du kan också använda Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt.
9.8 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten. När du nyttjar öppet köp måste produkten returneras i samma obrutna emballage som du fick den i.
Returfrakt
9.9 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp, se returkostnader nedan. Du kan också få information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
Returkostnader
Produkter för hemleverans: 995 kr Produkter till utlämningsställe: 199 kr Passiva returer (order som går i retur utan att säljaren meddelats)
Produkter till utlämningsställe: 595 kr
Produkter för hemleverans: 1495kr
Återbetalning
9.10 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då vi mottagit din retur. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.
9.11 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte. Vänligen notera att eventuell fraktavgift och extra tillvalstjänster endast återbetalas vid nyttjande av ångerrätt och inte vid öppet köp.
9.12 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat. Vid köp med faktura betalas fakturaavgiften endast tillbaka vid retur av hela ordern.
10. Reklamation
10.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.
10.2 Om din produkt innehåller digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller följande: Om det är ett fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i en produkt med digitala delar där avtalet löper under en längre tid än tre år, har du rätt att reklamera under den tid som avtalet löper.
10.3 Om du vill reklamera en produkt anmäler du detta till vår kundsupport genom att e-posta kundservice@tradecycle.se.
10.4 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.
11. Våra skyldigheter
11.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Vi ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.
11.2 Vi ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.
12. Om dessa Köpvillkor
12.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Tradecycle.se. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Tradecycle.
12.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.
13. Särskilda villkor för företag
13.1 Dessa Köpvillkor gäller för kunder som handlar i egenskap av privatpersoner. Om du ändå genomför ett köp på Tradecycle som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.
13.2 För kunder som handlar på Tradecycle i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt eller tre års reklamationsrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.
14. Frågor, klagomål eller tvist
14.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller åsikter angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.
14.2 Tradecycle lyder under Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och gällande EU lagstiftning kring konsumentköp. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Tradecycle att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dit du som kund kan vända dig för hjälp med tvistlösning.
14.3 Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning.